Prihlásenie

Registrácia

Asociácia Djov a hudobných producentov Slovenska

Výhody pre člena
O združení

Prihlásený:

Niekoľko rád pre tvorbu tvojej digitálnej hudobnej knižnice

DJ prostredníctvom digitálnych formátov skladieb, teda „digitálny DJing“ je závislí na digitálnej hudobnej knižnici, ktorú musíš mať, lebo bez nej to nepôjde. A tiež ju musíš správne spravovať, ak chceš využiť technické možnosti a nástroje, ktoré ti ponúka samotný DJ softvér v rámci hudobnej knižnice.  Preto musíš ako DJ aplikovať úplne iný spôsob myslenia o hudobnej knižnici, ako zberateľ hudby. Rozdiel je v tom, že DJ by mal mať rozsahom primeranú a upratanú hudobnú knižnicu, ktorú môže použiť v akejkoľvek situácii, než zhromažďovať čo najviac hudby od všetkých umelcov, ktorých má rad, tak ako to robia zberatelia hudby.

Správne zorganizovaná hudobná knižnica má svoje jasné výhody, ktoré môžeš využiť počas DJingu. Medzi nich patrí napríklad to, že budeš môcť ľahko nájsť skladbu, ktorú hľadáš. Taktiež zistíš, že vieš oveľa rýchlejšie vytvárať zoznamy skladieb (playlisty) pre tvoje podujatia. Tiež bude pre teba jednoduchšie si zapamätať vhodné skladby. Teda v konečnom dôsledku budeš môcť hrať DJ sety založené na tvojom hudobnom inštinkte.

Vo všeobecnosti je možné konštatovať, že už roky robia DJi pri tvorbe svojej hudobnej knižnice stále tie isté chyby dokola. Takže predtým, ako začneš zostavovať svoju hudobnú knižnicu, ti poskytnem súbor pravidiel a rád, ktoré ti uľahčia jej budovanie a snáď ti pomôžu sa vyvarovať týmto dlhoročným, opakujúcim sa chybám.

1. Zhromažďuj do hudobnej knižnice len také skladby, ktoré budeš hrať

Ľudia sú od prírody zberatelia, a to viac je to platné pre DJov, pretože my DJi sme milovníci hudby a tým pádom chceme prirodzene zbierať albumy, interpretov, vydavateľstvá a táto naša vášeň nás zaslepuje. Takže zo všetkých uvedených rád je táto najdôležitejšia, preto do hudobnej knižnice zhromažďuj len tie skladby, ktoré budeš hrať počas tvojho kreatívneho DJ vystúpenia! Ak sa ti nejaká skladba nepozdáva, nevidíš jej miesto v niektorom z tvojich DJ setov, nepridávaj ju do svojej knižnice. Predstav si, že tvoje skladby sú ako keby remeselnými nástrojmi tvojho podnikania a každý skvelý remeselník vie, že dôležité je mať správne nástroje a vedieť, ako ich používať, a nie to, aké množstvo ich vlastníš. Takže ak zistíš, že existujú skladby, ktoré už nepoužívaš, nemali by sa ti len tak povaľovať v tvojej hudobnej knižnici a zaberať miesto, zbav sa ich čo najskôr (to neznamená, že ich musíš natrvalo odstrániť zo svojej hudobnej zbierky, veď si za nich zaplatil, len ich odstráň z tvojej hudobnej knižnice DJ softvéru, aby ti tam nezaberali miesto; pomôže ti to urýchliť proces vyhľadávania skladieb). Kľúčom k úspechu je mať správne skladby a nie viac skladieb ako ktokoľvek iný. Rozsiahla hudobná zbierka z teba neurobí lepšieho DJa. Napríklad taký dlhoročný DJ/producent akým je Laidback Luke má vo svojej hudobnej knižnici len 2500 skladieb. Pri pridávaní skladieb do knižnice platí jedno také zlaté DJské pravidlo, ktoré ti môže pomôcť udržať tvoju hudobnú knižnicu na primeranej veľkosti a to znie: „Jedna skladba pridaná do knižnice = jedná skladba odstránená z knižnice“.

2. Úplne si vypočuj skladby predtým, ako ich pridáš alebo odstrániš zo svojej zbierky

Tvorba hudobnej knižnice začína počúvaním skladieb. Tento jednoduchý počin odštartuje tvoje kreatívne premýšľanie o vybranej skladbe, prinúti ťa zamyslieť sa nad možnosťami jej prepojenia (zmixovania) s inými skladbami, ktoré už vlastníš a čo je najdôležitejšie, umožní ti sa rozhodnúť, či je tebou zvolená skladba dosť dobrá na to, aby si ju pridal do svojej hudobnej knižnice. Ak tak neučiníš a neprepočuješ si ju, môže nastať situácia, že tebou zvolená skladba vôbec nemusí osloviť publikum.

Okrem tohto kreatívneho dôvodu, je tu ešte aj profesijný dôvod. Čo ak sa v skladbe vyskytne nejaký problém so zvukovým (ako napríklad kvalita zvuku nie je taká , aká by mala byť pre daný typ súboru, alebo sa skladba skončí skôr ako má (teda je neúplná), je tam nejaká poškodená pasáž, alebo je v nej nadávka, o ktorej si nevedel a tým pádom môže mať obmedzené použitie, atď.). Rovnako nezistíš ani to, či ti skladba ako celom znie vhodne, alebo nie. Tieto skutočnosti sa nedozvieš, pokiaľ si neprepočuješ úplne celú skladbu. V tomto bode, jednoducho zabudni na nespočetné diskusie o digitálnych hudobných formátoch a ich výhodách, či nevýhodách a nedostatkoch, namiesto toho len počúvaj a rozhodni sa sám o celkovej audio kvalite tebou vybranej skladby. Ako DJ musíš byť schopný rozpoznať, či daná skladba znie adekvátne pre tvoje uši.

Možno si položíš otázku, prečo mám teda prepočuť svoje skladby aj predtým, ako ich odstránim z hudobnej knižnice, aký to má zmysel? Pretože často sa stáva, že keď upratuješ svoju hudobnú knižnicu a zmenšuješ jej obsah, môžeš vnútorne cítiť, že nejaká skladba ti príde už obohraná, ba priam ti už lezie na nervy a tak sa rozhodneš ju vymazať. Pri jej opätovnom prepočutí však môžeš zistiť, že daná skladba nie je až taká zlá, pripomenie ti, prečo sa ti vôbec predtým páčila a prinúti ťa sa zamyslieť nad tým, či ju vieš/chceš opätovne zaradiť do nejakého DJ setu. Ak aj napriek tomu zistíš, že ju nepotrebuješ, tak ju odstráň z tvojej hudobnej knižnice.

3. Zhromaždi viacero verzií skladby, ktorá sa ti páči

V súčasnosti vieš získať rôzne verzie skladieb, klubové mixy, rádiové verzie, čisté mixy, krátke mixy, VIP úpravy, acapellas, duby, inštrumentály a často aj všetky možné re-mixy. Ak si nejakú skladbu zamiluješ, tak jej rôzne verzie ti dávajú flexibilitu pre jej čo najširšie využitie v rámci tvojho DJingu. To isté platí pre cover verzie skladieb, ktoré máš rád. Preto zhromažďuj všetky možné verzie skladby, ktorá ťa oslovi.

Keď to posuniem profesijne ešte o krok ďalej, mal by si sa zaujímať nielen o jednotlivé verzie tvojej obľúbenej skladby, ale aj o to, odkiaľ pochádzajú jej jednotlivé časti, pretože v dnešnej dobe sa vo veľkej miere používa samplovanie. Niekedy zistíš, že skladba použila len tú najlepšiu časť z pôvodného, zdrojového materiálu. No možno zistíš, že pôvodná skladba, aj keď je staršia, stojí za to ju zaradiť do DJ setu. Ak nič iné, tak prinajmenšom to obohatí tvoje chápanie toho, ako sa hudba dlhodobo neustále recykluje. Odporúčam ti pozrieť webovú stránku, či aplikáciu WhoSampled, je to úžasný zdroj informácií o samploch použitých v skladbách.

4. Poznaj technické možnosti digitálnej hudobnej knižnice

Tento bod nemožno preskočiť, lebo správa digitálnej hudobnej knižnice je zložitejšia ako správa fyzickej zbierky nosičov. Príliš často sa stáva, že DJi stratia celú svoju hudobnú zbierku alebo omylom vymažú svoje zoznamy skladieb (playlisty), alebo majú viacero kópií jednej skladby bez toho, aby pochopili, ako sa to stalo, atď. Všetko je to spôsobené tým, že jednoducho nechápu, ako funguje elektronická digitálna hudobná knižnica. Takže ak nie si technicky zdatný, budeš musieť investovať nejaký čas na štúdium a pochopenie nasledujúcich záležitostí, aby si sa vyhol neželaným prekvapeniam:

5. Fyzicky vlastni skladby, ktoré sú pre teba dôležité

Aj keď sme svedkami rozmachu hudobných streamovacích služieb v digitálnom DJingu, stále platí ďalšie zlaté pravidlo, že by si mal fyzicky vlastniť digitálne kópie tých skladieb, ktoré sú pre teba skutočne dôležité a tvoria základ tvojej hudobnej knižnice. Tebou legálne vlastnené skladby ti nemôže nikto vziať, nie sú závislé od hudobnej streamovacej služby, konkrétne na licenčnej politike tejto služby s vydavateľstvom a nespoliehajú sa na to, či niekomu zaplatíš predplatné, aby si mal k ním zachovaný prístup. Navyše stále zatiaľ existujú určité technické obmedzenia pre DJov používajúcich hudobné streamovacie služby akým je spoľahlivý prístup k internetu, ktoré neovplyvňujú DJov hrajúcich s vlastnenou hudbou.

Samozrejme, ak robíš DJ len tak pre zábavu, pre rodinu, alebo ako hobby, používanie hudobnej streamovacej služby môže byť skvelé a môže byť všetkým, čo potrebuješ. Avšak akonáhle sa rozhodneš vystupovať na verejnosť alebo si začneš účtovať peniaze za tvoj DJing, tak potom naozaj je najlepšie vlastniť skladby, ktoré budeš používať. A to vôbec nespomínam legislatívne podmienky platné v Slovenskej republike, ktoré musíš spĺňať pri verejnom vystúpení. 

Záver

Pre prácu s digitálnou hudobnou knižnicou neexistuje žiadny „správny“ alebo „dokonalý“ spôsob/prístup, preto si nájdi svoj vlastný spôsob obstarávania skladieb a ich usporiadania v tvojej hudobnej knižnici, ktorý ti vyhovuje. Potom ho už však časom nemeň a striktne ho dodržuj, lebo akúkoľvek zmenu, ktorú si vymyslíš budeš musieť spätne implementovať do celej knižnice, čo okrem toho, že bude prácne a časovo náročné, môže nabúrať filozofiu tvojej knižnice a spôsobiť v nej chaos. Bez ohľadu na spôsob, ktorý si vyberieš, vypracuj si najjednoduchší, nekomplikovaný postup. Súčasťou tvojho systému práce s hudobnou knižnicou by malo byť aj pravidelné zálohovanie dát, myslím nielen hudby ale aj metadát, aby si v prípade komplikácie DJ softvéru alebo tvojho počítača nestratil všetku prácu, ktorú na skladbách urobíš. Strata týchto údajov môže mať až devastačný účinok na tvoj DJing!

A to najdôležitejšie nakoniec, nezabudni často a pravidelne počúvať skladby uložené v tvojej hudobnej knižnici! Nájsť si spôsob, ako čo najčastejšie počúvať hudbu, ktorú máš, je rovnako dôležité ako nájsť nové miesta, odkiaľ hudbu získať, či ju organizovať.

 

Zdroje

Where DJs Get Their Music In 2024 dostupné na https://www.digitaldjtips.com/where-djs-get-their-music/

Five Steps To Your Perfect DJ Music Library System dostupné na https://www.digitaldjtips.com/five-steps-to-your-perfect-dj-music-library-system/

How To Build A DJ Music Library [Live DJing Q&A with Phil Morse] dostupné na https://www.digitaldjtips.com/building-a-dj-music-library-live-djing-qa-with-phil-morse/

Help! My DJ Music Library Is A Mess.. dostupné na https://www.digitaldjtips.com/dj-library-is-a-mess/

Článok z originálu spracoval a skompiloval: Peter

NEWSLETTER

prihlás sa na odber noviniek

NAŠI PARTNERI